weer in Pakistan - Reisverslag uit Islamabad, Pakistan van Marten Treffers - WaarBenJij.nu weer in Pakistan - Reisverslag uit Islamabad, Pakistan van Marten Treffers - WaarBenJij.nu

weer in Pakistan

Door: marten

Blijf op de hoogte en volg Marten

02 November 2011 | Pakistan, Islamabad

Begin november inmiddels en al weer ruim een week terug in Pakistan. Na een supertijd in Nederland met mooi weer op Vlieland en veel flessen wijn en fijn met z’n vijven, was het weer even slikken in Islamabad. Maar ook dat ben ik nu al wel weer gewend en we hebben het skypen weer opgepakt alsof er niks gebeurd is. De eerste week was eigenlijk een tegenvaller. Het plan was om direct naar Shangla te gaan en daar ook afgelopen zaterdag een soort feestje te hebben omdat drie projecten afgesloten zijn en alleen mijn shelter project nog een paar weken door loopt. Een afscheidsfeestje dus voor de nationale staf. Maar helaas kregen we geen toestemming van de overheid om te reizen, dus zowel mijn eigen veldbezoek als het feest gingen niet door. Het feest is toen naar Islamabad verplaatst, dus moest iedereen daar naartoe komen, wat voor 120 mensen toch best een onderneming is (5-8 uur reizen, hotels, vrouwen die wel en dan weer niet en dan toch wel met hun mannen of vaders en dan toch niet en dan wel en uiteindelijk niet konden komen, en op korte termijn een veilige locatie vinden en het programme aanpassen). Nou goed, het was geslaagd, met toespraken, uitreiking van certificaten, lunch en zelfs dans. Iedereen blij. En dus een groot deel van het personeel op straat, dus niet zo blij. De volgende stap is mijn shelter project en medio november het sluiten van het kantoor in Besham (waar ik nu wel ben want nu heb ik dus wel de toestemming gekregen om te reizen), dan de projecten in Kohat eind november en medio december het kantoor in Islamabad. En dan is het klaar.
Maar eerst nog een en ander afmaken. Gelukkig schiet het goed op. Er moeten nog 22 shelters gebouwd worden, alle materialen zijn ter plekke en alle beneficiaries zijn geselecteerd. Toen ik in Nederland was was er nog een incident met een dorp waar mensen het niet eens waren met de selectie, toen zijn twee vrachtwagens tegengehouden, chauffeurs en personeel bedreigd, maar het lijkt met een sisser te zijn afgelopen. Nu zijn er nog 8 probleemgevallen. Een paar waar de beneficiary zijn land nog niet heeft voorbereid dus daar kunnen we nog niet bouwen. Een paar waar de beneficiary vindt dat hij recht heeft op meerdere shelters en ons daarom niet laat beginnen. En een paar waar de beneficiary de servant is van degene die hem het land zou laten gebruiken, maar die inmiddels is ‘ontslagen’ en nu dus eerst een nieuwe baas moet vinden met land... Ingewikkelde gevallen dus, moeten we deze dagen nog zien op te lossen want er moet uiterlijk vrijdag gestart worden met de bouw om het nog op tijd af te ronden. Want dan volgt nog allerlei administratie en betalingen en 18 november moet alles klaar zijn. Het moet kunnen, maar het is krap, vooral omdat de hele volgende week weer eens een vakantieweek is (offerfeesten) en er dan dus niets gebeurt...
Tot zover het werk. Nu dus in Shangla, ik zal nog eens wat foto’s maken ook.
Verder afgelopen zondag een nieuwe hobby ontdekt: jagen. Ik was door een Pakistaanse vriend uitgenodigd om mee te gaan jagen, op herten en op wilde zwijnen. Ik heb nog nooit een schot gelost dus ik had er niet te hoge verwachtingen van, maar ik ging toch maar mee om in ieder geval weer even buiten de stad te zijn in het weekend. Het liep allemaal wat uit dus uiteindelijk waren we pas ’s middags ter plekke en een mooie wandeling gemaakt. Het jagen viel behoorlijk tegen, een patrijs en een konijn hebben ons bezoek niet overleefd! Maar gelukkig ging het me daar toch al niet om. Voor herhaling vatbaar? Ik betwijfel het, want het schieten spreekt me niet echt aan. Dan ga ik liever gewoon een wandeling maken!

  • 02 November 2011 - 09:57

    Marion:

    jagen??!! Eh...nou...goh...mwah...
    Ik heb nog een leukere tip voor je als wel zin hebt in een niet saaie wandeling: kijk maar even op www.geocaching.com, hahaha! Ik zie dat er een cache ligt in Islamabad en eentje in Amritsar. En best wel veel in Afghanistan notabene. Dus, laat de konijntjes maar lekker lopen en ga op zoek naar de schat!
    Liefs, je zus

  • 08 November 2011 - 14:10

    Peter Andringa:

    Ha Marten, wat leuk jou weer te lezen en wat een leuke reactie op jouw "vacantie". Groeten van ons Peter en Sip

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Pakistan, Islamabad

Shelter Manager in Pakistan

Recente Reisverslagen:

18 November 2011

eind in zicht!

11 November 2011

Offerfeest

05 November 2011

Contact met een vrouw

02 November 2011

weer in Pakistan

02 Oktober 2011

nog eentje
Marten

Actief sinds 15 Aug. 2011
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 29081

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 26 Oktober 2012

Uganda

06 Mei 2012 - 26 Mei 2012

Evaluatie Haiti

18 Augustus 2011 - 18 November 2011

Shelter Manager in Pakistan

Landen bezocht: